tisdag 21 december 2010

Konsten att slå in öppna dörrar


Biblioteken i det digitala rummet. ? !

Det förefaller som om biblioteken ska fortsätta att göra det de redan gör, nämligen följer med i utvecklingen - implementerar det som är nytt och användbart och behåller det som är "gammalt" och användbart. Jag tycker att biblioteken ska lyssna på sina användare och på olika sätt försöka dra till sig nya utan att för den skull slå knut på sig och börja med verksamheter som andra är bättre på och sälja ut själva biblioteksidén.

3 kommentarer:

  1. Tack för länken. Jag har läst och ska nu begrunda. Jag blir faktiskt arg när jag läser artikeln. Väldigt arg. Än en gång, tack för länken och tack för inlägget!

    SvaraRadera
  2. Jag blir lite fundersam när jag läser förslaget till revidering av bibliotekslagen:

    Nuvarande §2:s trejde stycke har följande lydelse:
    Varje kommun skall ha folkbibliotek.
    -
    Eide Jensen föreslår att paragrafen ändras till :
    ”Varje kommun ska ha folkbiblioteksverksamhet tillgänglig för alla och utformad efter kommuninvånarnas behov. Folkbibliotekens utbud av medier och tjänster ska präglas av allsidighet och kvalitet.”
    "Folkbiblioteksverksamhet" är inte samma sak som folkbibliotek. Jag kommer att följa den fortsatta debatten med stort intresse.

    SvaraRadera
  3. Man ville gärna ha en definition av "folkbiblioteksverksamhet". Är det allaktivitetshus med bokhylla det rör sig om?
    Talar vi fortfarande om bibliotek över huvud taget? Kanske skulle det vara folkomröstning i varje kommun. Tänk om kommuninvånarna skulle vilja ha - ett bibliotek!

    SvaraRadera