måndag 20 februari 2012

En klar favorit

Augustpristagaren 2011 Tomas Bannerhed, Korparna, finns redan som pocket och kan dessutom köpas inbunden på rea.
Korparna är en fantastisk berättelse som väl förtjänar Augustpriset. Det är Tomas Bannerheds debut. I tio år har han filat på romanen som handlar om tolvårige Klas och hans familj; mamma Gärd, pappa Agne och lillebror Göran på arrendegården som kallas Undantaget.
Miljön är småländsk (Tomas Bannerhed, född 1966, är uppväxt söder om Växjö) och tiden är 70-tal.
Fadern har psykiska problem och man anar att det kanske är ett arv. Han oroar sig för allt och hans tungsinne lägger sordin på hela familjen. Moderns situation är ohållbar.
Den veke Klas med flickhänderna har fåglar som sitt allt uppslukande intresse.
Han känner instinktivt att fadern förväntar sig att han ska ta över på gården, men han värjer sig. Han vill ut, bort.
Livet på landet skildras träffsäkert. Folkhumorn är grym och mitt i prick; ordstäven och den lätta vidskepligheten lever kvar. Byskolan är nerlagd liksom järnvägen och handelsboden. Man anar att Undantaget står inför en snar förändring. Den lyriska naturskildringen röjer författarens förtrogenhet med skog, sjöar, djur och växter.
Klas möter också sin första kärlek, Veronika, från det exotiska Upplands - Väsby.
I hennes hem är musik och litteratur något självklart. Hans tankar om och kring henne är rörande.
Inte en enda gång under det att jag läste dessa mer än 400 sidor tappade jag intresset. Tvärtom finns det ett driv genom hela romanen. Klas och hans utveckling engagerar.
Och språket är så vackert.

10 kommentarer:

  1. Jag har precis beställt den på rean och ser så fram emot dess ankomst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra! Den är verkligen något utöver det vanliga. Jag tror säkert att du kommer att gilla den.

      Radera
  2. Jag har beställt den i pocketutgåva. Vi får väl se om jag också faller för den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle bli förvånad om du inte tycker om den, Ingrid.

      Radera
  3. Åh, jag älskade Korparna - fåglarna, språket allt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag också. Jag gillade alla gamla jordbruksmaskiner, trasmattor, späntstickor, glasäpplen, hemost, golfbyxor och flakmopeder. Och de sjungande telefontrådarna!

      Radera
  4. Svar
    1. Du har så rätt, Sladdertackan! Vilken debut!

      Radera