söndag 9 december 2012

Bokbloggsjerka 7 - 10 december

Annika
säger så här på sin bokbloggsjerka 7 - 10 december 

"Finns det någon bok som du på eller annat sätt alltid återvänder till? Naturligtvis är det alltid trevligt med en motivering, men så här i juletid kan jag ha visst överseende med om tiden inte riktigt räcker till det."

Jag väljer Svensk dikt året om sammanställd av Olof Fahlén och Birger Lindell.
Här finns dikter för olika tillfällen, årstider, månader, ämnen och känslolägen.
Här finns korta författarpresentationer, rubrik- och förstaradsregister liksom 
ämnesordsregister och studieanvisningar.

Kända och mindre kända författare samsas med varandra  (åtminstone på papperet.) Svensk dikt året om kom ut redan 1953. Någon borde ordna en
uppföljare.                                                                                                                                                                                                                                                                                

7 kommentarer:

  1. Åh, det låter som en bok för mig! Håller med om att en nyutgåva vore på sin plats.

    SvaraRadera
  2. Jag har aldrig lärt mig att tycka om dikter. Tyvärr, tror jag.

    SvaraRadera
  3. Ja diktböcker kan jag också återvända till och bläddra i :)

    SvaraRadera
  4. Det låter som en bok som till och med jag skulle kunna läsa om.

    SvaraRadera
  5. Ja, diktsamlinger är ju tänkta för att läsas så. Långsamt och lite i taget. Är tyvärr ofta för otålig för det.

    SvaraRadera
  6. enligt O, absolut! nyutgåva och fortsättning!

    Monika, det är aldrig för sent!

    Vargnatts bokhylla, man hittar ju i regel i de där gamla böckerna och vet vad som står var

    snabbmakaroner, övning ger färdighet (haha, nu lät jag som min egen lågstadielärare!)

    SvaraRadera