måndag 27 oktober 2014

Tematrio - Höstrysligheter

LYRAN
påminner oss om Halloween och undrar vad vi kommer att läsa för några hemskheter om spöken, vampyrer och annat skrämmande i helgen. Det är inte min starkaste gren, men en ny och två klassiker 
dyker upp ganska omgående.
1. Själlös  (2012) av Gail Carriger, (pseud. för Tofa Borregaard) tilldrar sig i 1800-talets London. Det är den första av fem böcker med den själlösa Alexia Tarabotti som huvudkaraktär. I den här serien förekommer en del övernaturliga varelser som vampyrer, varulvar, nyckelpigor och luftskepp. Tre av de fem titlarna är översatta till svenska.
2. Baskervilles hund (1902) av Sir Arthur Conan Doyle. Släkten Baskerville jagas enligt legenden av en stor spökhund. Sherlock Holmes avfärdar naturligtvis detta som nonsens, men när en man i släkten Baskerville dör ser man ett stort fotavtryck liket. Sherlock Holmes skickar Dr Watson till Baskerville Hall och Dartmoorheden i sydvästra England för att undersöka saken.
3. När skruven dras åt (1898) av Henry James. En ung guvernant kommer till en ensligt belägen herrgård i England för att ta sig an två föräldralösa barn, som visar sig stå i kontakt med vålnader. Den otäcka stämningen smyger sig på och författaren själv säger att han när han hade slutfört romanen ”was so frightened that I was afraid to go upstairs to bed”.

26 kommentarer:

  1. Carrigers böcker har jag tänkt att försöka mig på. Baskervilles hund är ju verkligen en klassiker. Den tredje känner jag inte till alls.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är faktiskt filmad också och har nyligen kommit i ny utgåva på Modernista

      Radera
  2. Jag har läst nummer 2 och har nummer 1, men den sistnämnda känner jag inte riktigt till, intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är en klassiker som kommit ut i nyutgåva med ny och bättre titel

      Radera
  3. Baskervilles hund var ett avsnitt av Sherlock, den med Cumberbatch - där fick jag stänga av ljudet och titta mellan fingrarna... ynkligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. inte ynkligt alls, man blir rädd! en sommar gick det skräckfilm sent om nätterna och jag såg en filmad Conan Doyle-novell och var stel av skräck mitt i
      ljusa sommarnatten!

      Radera
  4. Faktiskt tre böcker jag läst. Funderade allvarligt på att ta med Carrigers bok då skräck inte är min grej men hittade andra som tex din nummer tre :)

    SvaraRadera
  5. Jag har läst sista titeln. Den är lite suggestiv och bra! Men jag fastnade inte för den oerhört... är det denna titel som är filmatiserad? (:

    SvaraRadera
  6. Baskervilles hund är en fin klassiker! De andra var nya för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När skruven dras åt har nyligen kommit i ny upplaga på svenska på Modernista. tidigare hette den Skruvens vridning

      Radera
  7. Baskervilles hund var ett självklart val :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det var nog den som anmälde sig först

      Radera
  8. Jag är intresserad av att läsa Henry James, den verkar spännande. De andra två har jag läst. Själlös är en favorit här, hela serien är helt underbar. Och Baskervilles hund är ju som sagt en riktig klassiker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. många är förtjusta i När skruven dras åt. jag tycker egentligen bättre om Henry James´ "vanliga" romaner

      Radera
  9. Har köpt de två första böckerna i Gail Carrigers serie, men inte hunnit läsa någon av dem längre. Hoppas hinna med den första snart. Bakervilles hund är ju en klassiker. Den var länge sedan jag läste.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är länge sedan jag både läste och såg Baskervilles hund, men den känns ändå färsk i minnet... det är väl för att jag tycker att den är så hemsk

      Radera
  10. Intressant trio, den sista måste kollas upp lite extra. Tack för tips!

    SvaraRadera
  11. När skruven dras åt är en otäck historia. Och Baskervilles hund är bra, annars är jag inte så förtjust i att läsa Doyle. Och Gail Carrigers böcker är kul. Fast jag har bara läst de två första, de som kommit i pocket.

    SvaraRadera
  12. bra jobbat, Maria! jag fortsätter min utbildning på området

    SvaraRadera
  13. Baskervilles hund har jag läst men annars brukar jag inte läsa den sortens litteratur, för jag sover så dåligt efteråt...

    SvaraRadera