måndag 9 februari 2015

Historiskt

LYRAN vill att vi berättar om tre historiska romaner i veckans tematrio. Det som ligger närmast till hands har Lyran själv tagit hand om. Och då tänker jag naturligtvis på Hilary Mantels fantastiska romaner från Henrik VIII:s tid. Så jag får jag tänka till lite.
1. Kristin Lavransdotter 1 - 3 (Brudkronan 1920, Husfrun 1921, Korset 1922) skriven av Nobelpristagaren Sigrid Undset. Den beskriver en kvinnas liv från vaggan till graven på 1300 - talet. Hon gifter sig med den man hon älskar och inte den man som fadern valt ut. Men den man hon ratar blir ändå ett starkt stöd för henne genom livet. Äktenskapet med riddarren Erlend Nikolaussøn av Husaby blir ganska stormigt. Åtta söner får de, men ingen dotter, till Kristins stora sorg Kristin Lavransdotter har jag läst så många gånger! Och Liv Ullman gjorde film av den 1995.
2. Borta med vinden - Margaret Mitchells berömda roman från 1936. Den tilldrar sig under amerikanska inbördeskriget. Huvudperson är den vackra, bortskämda Scarlett O´Hara som inte räds att ta i med hårdhandskarna om det behövs. Och det gör det. Hon gör allt för att rädda sitt älskade Tara och så småningom - när det kanske är för sent - inser hon vem hennes hjärta tillhör. Filmen har jag sett många gånger och alla som har sett den minns säkert slutscenen där Scarlett sitter på trappan till Tara och säger: " Tomorrow is another day."
3. Carina Burmans tre historiska deckare med Euthanasia Bondeson i huvudrollen: Babylons gator (2004), Vit som marmor (2006)  och Hästen från porten (2008) får tillsammans bli mitt tredje val. Carin Burman är en favorit och hon har skrivit många historiska romaner om Johan Henric Kellgren, Erik Gustaf Geijer och Sophia Elisabeth Brenner för att nämna några. Babylons gator  tilldrar sig i London 1851; Vit som marmor  i 1850 - talets Rom och Hästen från Porten med undertiteln: Ett österländskt äventyr i Konstantinopel 1853. Deckargåtorna kan nog rent generellt sägas vara underordnade såväl tids- som miljöskildringen.
de tre böckerna om Euthanasia Bondeson – Babylons gator (2004), Vit som marmor (2006) samt Hästen från Porten (2008) - See more at: http://www.albertbonniersforlag.se/Forfattare/B/carina-burman/#sthash.4uNqLvQJ.dpuf
de tre böckerna om Euthanasia Bondeson – Babylons gator (2004), Vit som marmor (2006) samt Hästen från Porten (2008) - See more at: http://www.albertbonniersforlag.se/Forfattare/B/carina-burman/#sthash.4uNqLvQJ.dpuf
de tre böckerna om Euthanasia Bondeson – Babylons gator (2004), Vit som marmor (2006) samt Hästen från Porten (2008) - See more at: http://www.albertbonniersforlag.se/Forfattare/B/carina-burman/#sthash.I1Bfffnj.dpuf
de tre böckerna om Euthanasia Bondeson – Babylons gator (2004), Vit som marmor (2006) samt Hästen från Porten (2008) - See more at: http://www.albertbonniersforlag.se/Forfattare/B/carina-burman/#sthash.I1Bfffnj.dpuf
de tre böckerna om Euthanasia Bondeson – Babylons gator (2004), Vit som marmor (2006) samt Hästen från Porten (2008) - See more at: http://www.albertbonniersforlag.se/Forfattare/B/carina-burman/#sthash.6bxSI774.dpuf
de tre böckerna om Euthanasia Bondeson – Babylons gator (2004), Vit som marmor (2006) samt Hästen från Porten (2008) - See more at: http://www.albertbonniersforlag.se/Forfattare/B/carina-burman/#sthash.6bxSI774.dpuf
de tre böckerna om Euthanasia Bondeson – Babylons gator (2004), Vit som marmor (2006) samt Hästen från Porten (2008) - See more at: http://www.albertbonniersforlag.se/Forfattare/B/carina-burman/#sthash.6bxSI774.dpuf
de tre böckerna om Euthanasia Bondeson – Babylons gator (2004), Vit som marmor (2006) samt Hästen från Porten (2008) - See more at: http://www.albertbonniersforlag.se/Forfattare/B/carina-burman/#sthash.ehBjv1x3.dpuf
de tre böckerna om Euthanasia Bondeson – Babylons gator (2004), Vit som marmor (2006) samt Hästen från Porten (2008) - See more at: http://www.albertbonniersforlag.se/Forfattare/B/carina-burman/#sthash.ehBjv1x3.dpuf

22 kommentarer:

  1. Burman kanske vore något för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. säkerligen, Lyran! Burman är kunnig, kvick och rolig

      Radera
  2. Borta med vinden har jag såklart läst men inte de andra två och jag är speciellt nyfiken på Burmans böcker.

    SvaraRadera
  3. Kul trio, Kristin Lavransdotter har jag både läst och sett filmen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. har faktiskt aldrig sett filmen, men det skulle vara kul

      Radera
  4. Lavransdotter och Borta med vinden har jag läst, men det var så länge sen att jag inte kommer ihåg vidare mycket tyvärr.

    SvaraRadera
  5. "Euthanasia" är ett så galet namn på en huvudperson... Lavransdotter gillade jag mycket men jag har inte tagit mig förbi sidan två i Borta med vinden än, jag blir så arg av första meningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. minns inte första meningen i boken. det är nog framför allt filmen jag minns

      Radera
  6. Babylons gator hade jag också i min trio! Jag har ju fortfarande aldrig läst Kristin Lavransdotter, men det måste jag VERKLIGEN göra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det tycker jag att du ska göra. jag skulle vilja läsa om bara för att se vad jag skulle tycka i mera vuxen ålder

      Radera
  7. Skulle gärna vilja läsa Sigrid Undsets böcker :)

    SvaraRadera
  8. Sigrid Undset är jag nyfiken på, kanske till sommaren då alla studier är slut =) Borta med vinden har jag läst, min utgåva är en stor bok som nästan inte får plats i bokhyllan, varje sida är två spalter nämligen =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är samma utgåva av Borta med vinden som mina föräldrar hade i sin bokhylla!

      Radera
  9. Läste Borta med vinden i tonåren och älskade den! Inte säker på att jag skulle känna likadant nu, men det var en härlig läsupplevelse för mitt tonåriga jag i alla fall. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst var den det! filmen också! den såg jag flera gånger

      Radera
  10. Fin trio! Jag minns att jag älskade Borta med vinden när jag läste den för länge sedan, kanske dags för omläsning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag säger detsamma. undrar vad man skulle tycka nu...

      Radera
  11. Den enda jag läst är Borta med vinden och jösses så många gånger man sett filmen.

    SvaraRadera
  12. har också sett filmen många gånger. funderar på att se om den...

    SvaraRadera