fredag 24 juli 2015

Mormorsutbildning avsnitt 2

4 - åringen väljer nästa bok; 2 - åringen hänger på som han alltid gör när storasyster gör något. Viktiga kartor för äventyrare och dagdrömmare av  Sarah Sheppard, Bonnier Carlsen 2013, introduceras för en storögd mormor. Ganska snart inser jag att det är en smart bok om ämnen som i sig kanske är lite avancerade för småttingar. Men man kan läsa på olika nivåer och ta de enkla figurerna först. 4 - åringen väljer genast kapitlen om Giftiga djur, Farliga djur och  Upptäckare och äventyrare. Den sågtandade vithajen är en favorit. Han äter inte upp; han tar bara en smakbit, säger 4 - åringen. Och så tittar vi på kartan och letar upp haven där vithajen lever.  Malariamyggan, pirayan och naturligtvis isbjörnen läser vi om och mormor bestämmer sig för att aldrig någonsin simma omkring hur som helst varken i Stilla havet, Indiska oceanen eller i några sjöar och floder i Sydamerika. Nu återstår bl. a. kapitlen om vulkaner, hemlighetsfulla platser och obegripliga fenomen som snömannen och Bigfoot; sjörövare och pirater. Kartor finns med i varje kapitel. På pärmarnas insidor finns färgstarka bilder på världens flaggor. Mormor erinrar sig barndomens fantasieggande jordglob och frimärkssamlandet där man kom i kontakt med spännande länder i världen. Det okända lockade redan då. I Viktiga kartor meddelas kunskaper på den nivå barnet är redo för  samtidigt som fantasin stimuleras. Dessutom ger läsningen upphov till livgivande meningsutbyten över generationsgränserna.

4 kommentarer:

  1. Den boken gav jag min 5-årige brorson. Mycket uppskattad. Men jag hörde av en annan bekant att hennes 5-åriga dotter gråter så mycket så de har fått GÖMMA boken i en garderob: det står tydligen något om Bermudatriangeln och det har skrämt vettet ur henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. kan jag tänka mig. man får vara försiktig och känna sig för. Bermudatriangeln sparar vi nog. jag läser i förväg. just nu är det djuren och upptäcktsresorna som intresserar

      Radera
  2. Svar
    1. Mina små gillar lite läskiga böcker också....

      Radera