måndag 7 september 2015

Sån´t som är kallt

LYRANS tema den här veckan är Sån´t som är kallt. Det kalla ska finnas med i 
titeln till och med.

1. Fruset offer av Giles Blunt tilldrar sig i Algonquin Bay i Ontario liksom alla de andra fem romanerna om den sympatiske kriminalpolisen John Cardinal. Fyra tonåringar har försvunnit under mystiska omständigheter. Polisarbetet skildras omsorgsfullt och trovärdigt. Det är så rysligt kallt i Algonquin Bay och så mycket is och snö. Ljusets skiftningar, mörkret, den torra, rena luften; lukten av snö och våt bark i skogen och kreosot och olja i hamnen  - allt bidrar till en stark 
 känsla av närvaro.
 
2. The Snow Child, Snöbarnet, av Eowyn Ivey, tilldrar sig i Alaska. Författaren är väl förtrogen med sitt landskap. Naturen och djurlivet beskrivs alldeles fantastiskt. Skogen, pulsandet i snön, rävar, vargar, en och annan björn och järv; jakt och fiske - man tycker sig vara där. Mabel och Jack sörjer ett barn som dött. En dag bygger de ett snöbarn och förser henne med röd halsduk och mössa. Nästa dag ser de små fotspår i snön...

3. 2004 kom Snö av den franska författarinnan Maxence Fermine ut på svenska i översättning av Kerstin Hallén. En liten oerhört poetisk roman om snö, poesi, skönhet och haiku.17-årige Yuko bor i norra Japan på ön Hokkaido i slutet av 1800-talet. Fadern är shintopräst och förväntar sig att sonen ska ägna sig åt religionen eller militären.


 

28 kommentarer:

  1. Bra trio! fast ännu svettas jag i höstsolen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. jamen just som man svettas blir det kallt. mycket lömskt väder. precis som på våren

      Radera
    2. och champagne är lika kallt som snö :)

      Radera
  2. Jag är väldigt förtjust i Snöbarnet!

    SvaraRadera
  3. Fruset offer har jag läst och den var överraskande bra. Annars är det inte riktigt min favoritläsning, men just den här hade något särskilt.

    SvaraRadera
  4. Jag har inte läst någon av dina böcker - The Snowchild Child lät intressant!

    SvaraRadera
  5. Snow child låter synnerligen läskig

    SvaraRadera
  6. Ja, det lät som tre stelfrusna titlar ;)

    SvaraRadera
  7. Fruset offer läste jag för ganska länge sedan. Minns att jag tyckte att den var spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. han brukar vara otäckt spännande. och så fryser man hela tiden

      Radera
  8. Spännande tips, min tvåa heter Det som inte växer är döende
    av Jesper Weithz väldigt bra thriller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack för det. känner inte igen varken författare eller titel

      Radera
  9. Fruset offer råkade jag hitta på en rea för flera år sedan, men läst den har jag inte. Än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. men gör det. jag gillar både Giles Blunt och John Cardinal

      Radera
  10. Tre böcker som jag inte har läst. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. håll till godo de är sinsemellan mycket olika

      Radera
  11. Svar
    1. det blev verkligen tre helt olika böcker av sig självt

      Radera
  12. Snö blev jag nyfiken på. Tack för tips!

    SvaraRadera
  13. Har varken läst titlarna eller författarna...

    SvaraRadera