söndag 12 juni 2016

En smakebit på søndag

Mari på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten ligger bakom läsutmaningen En smakebit på søndag. Den går ut på att vi delar med oss av det vi just läser. Enda regeln: No spoilers!
"Det ögonblick då jag bestämde mig för att lämna honom, det ögonblick när jag
tänkte att nu räcker det, slungades vi fram i ett plan på tiotusen meters höjd över havet, men för en utomstående såg allt lugnat och fridfullt ut. Precis som i vårt äktenskap, hade jag kunnat säga. Men varför riva upp himmel och jord nu, när vi satt i förstaklasslyxen provisoriskt skilda från allt som oroade? Det var ingen turbulens och himlen var blå.  och någonstans ibland oss nu fanns en flygpolis utklädd till grå resenär. Kanske satt han och petade i en skål med oljiga nötter eller var upptslukad av ombordtidningens zoombieprosa. Vin och sprit hade serverats redan före start och och vi var båda helt plakata, med halv öppna munnar och bakåttippade huvuden. Kvinnor i uniform bar  korgar fram och tillbaka i gångarna lik en sexualiserad armé av rödluvor."
från sidan 7 i Hustrun av Meg Wolitzer. Fler smakebitar HÄR!

33 kommentarer:

  1. Svar
    1. den är bra. ibland på pricken. men jag oroar mig för slutet. som vanligt

      Radera
  2. Rödluvor minsann. :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  3. Tack för smakbiten! Detta är en bok som jag har hört mycket gott om :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag är mycket nyfiken på mitt slutomdöme. avslutningen oroar

      Radera
  4. Den här har ju synts lite överallt ett tag nu och lite nyfiken blir jag ju alltså :)

    SvaraRadera
  5. Den här är jag lite nyfiken på. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. Tack för smakebiten sett boken på flera bloggar sista tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det har inte jag, men jag ska kolla upp dem när jag läst ut Hustrun

      Radera
  7. Vilka liknelser! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, Meg Wolitzer är vass. men jag har några frågor

      Radera
  8. Den verkar intressant, tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. helt klart intressant. så här långt i alla fall

      Radera
  9. Jag har hört mycket bra om den här författaren. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. har hört mycket bra om hennes mor, Hilma W, också. upptäckte att jag blandat ihop dem

      Radera
  10. Tack för en intressant smakbit. Hade inte hört talas om den tidigare.

    SvaraRadera
  11. Sexualiserade rödluvor? Hm... Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  12. Den här har jag hört gott om och den står på läslistan. Kanske sommarläsning.....Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  13. Det var en spennende smakebit, og det hørtes ut å være en uvanlig bok. Jeg må skrive ned den tittelen :-) Ha en fin søndagskveld!

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är helt klart intressant. rolig och träffsäker. har bara några sidor kvar

      Radera
  14. Härlig flygvärdinnebeskrivning :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. eller hur? MW är träffsäker och lite elak

      Radera
  15. Verkar klart annorlunda. Tack för smakbit. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hustrun är bra. den skulle kunna diskuteras. håll till godo

      Radera
  16. Takk for smakebiten! Boken høres interessant ut!:-) Ha en fin mandag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är klar nu! helt klart läsvärd. hade varit roligt att diskutera

      Radera