torsdag 29 september 2016

Veckans ord på N

enligt O: 
fem ord på N som jag vill att ni kopplar samman med fem författare och/eller böcker.
nallebjörn
Vems mormor? Stina Wirsén berättar om Nalle som har en alldeles egen mormor som är bäst. Och hon är hans. Men  - kusinen gör också anspråk på mormor som han dessutom kallar farmor. Ett klassiskt dilemma.
naturen
En andra natur. En trädgårdsodlare bildningsväg. Michael Pollan berättar om sina fantasifulla trädgårdsdrömmar och om det verkliga arbetet med en stenig trädgård i Cornwall i Connecticut
Nordpolen
White Heat tilldrar sig i kanadensiska Arktis. Melanie McGrath skildrar det hårda livet för Edie Kiglatuk, som är halvinuit, jägare och vildmarksguide. Hon är liten till växten, 33 år och frånskild. Hon känner - och älskar  - sitt hårda landskap; hon vet hur packisen fungerar; hon kan sina isbjörnar och slädhundar.
nyfiken
Nyfiken på! Av Lars Ulvenstam. Femton intervjuer om livet, kärleken och döden. Lars Ulvenstam gjorde fantastiska intervjuer med människor; inte minst gamla. Hans Sommar - program var alltid lika underbara.
nödvändig
Det enda nödvändiga. Dikter 1956 - 2009. Ett urval dikter gjort av författaren, Kjell Espmark, själv. Lyrik, litteratur och läsning är nödvändigt.

9 kommentarer:

  1. jag blir helt förvirrad - svenska är lite udda språk

    SvaraRadera
    Svar
    1. har jag uttryckt mig konstigt?
      eller menar du i största allmänhet?

      Radera
    2. (jag vet inget annat språk som har olika ord för farmor/mormor... Grossmutter heter de båda på tyska, osv)

      Radera
    3. (vet inget annat språk som har två olika ord för mormor/farmor... Grossmutter heter de båda på tyska. Förvirrad blir jag själv när alla barnbarnen samlade på samma ställe)

      Radera
    4. du menar så! japanskan har också samma ord för grandparents. ja, det är klart att det blir förvirrande att vara både det ena och det andra på en gång

      Radera
  2. Jag minns att mina yngre kusiner hade svårt att acceptera att deras farmor var min mormor.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker så väldigt mycket om Vem-böckerna och det är lite sorgligt att mina barn blivit för stora för dem. Får snart läsa dem för systersonen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är trist när barnen växer ifrån ens favoritböcker

      Radera