söndag 8 januari 2017

En smakebit på søndag

Mari på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten hanterar läsutmaningen En smakebit på søndag. Varje söndag bjuder vi varandra smakbitar av det vi just läser. Enda regeln: No spoilers!
"Returning to Japan had revived many long - buried memories for Malory Hollander. She had first arrived there in 1893 as an eighteen-year-old assistant to the redoubtable Lutheran missionary Miss Dubb, with whom she had toured the country, armed with translated biblical texts intented to convert Japanese womanhood to the path of righteousness. Whether she had lost her illusions before her faith or the other way round, Malory could hardly say now. ---
She had taught for two years in Tokyo before leaving the country, as she supposed, for good. Falling into and out of love during that time with a Japanese man, Shimizu Junzaburo, had shaped the character she now possessed: cautious, precise, self - reliant; or bossy, as Schools would have it."
Från sidan 21 i The Ends of the World; volume 3 in the Wide World Trilogy av Robert Goddard. Fler smakebitar HÄR.

28 kommentarer:

  1. tack för smakbiten, missionärer gör inte alltid gott

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror att de medförde en del gott av annat slag, kanske

      Radera
  2. Tycker jag känner igen författarnamnet i alla fall :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. det gör du säkert. han har skrivit jättemycket.

      Radera
  3. Tack för smakebiten! Verkar som en intressant bok!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, den är intressant, men jag tror att en ska läsa de första delarna först

      Radera
  4. Tack för smakbiten - låter som en mycket intressant bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Goddard har en speciell förmåga att överraska sin läsare

      Radera
  5. Låter definitivt som en bok för mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. läs de första delarna först! jag har läst mycket av Goddard och tycker att han har en speciell förmåga att skapa spänning

      Radera
  6. Utrolig flott smakebit! Denne serien har jeg lyst til å se nærmere på! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. det tycker jag, Anette! Goddard är mycket spännande

      Radera
  7. Tack för intressant smakbit! Osäker på om jag läst författaren, men det känns nästan så. Började inte skriva upp lästa böcker förrän 2003 och en har ju läst en hel del genom åren..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Goddard har ju skrivit länge. jag blev så häpen över att han bara är 62 år

      Radera
  8. Det här låter som en sådan bok man inte kan lägga ifrån sig förrän alla trådar är uppnystade och man förstår hur allt hänger ihop. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. precis så är det. gång på gång tror en sig veta och förstå, men författaren drar en vid näsan

      Radera
  9. Tack för smakbiten. Har hört talas om författaren men inte läst något.

    SvaraRadera
  10. Tack för smakbiten! Känner varken till bok eller författare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Goddard har skrivit länge och för en del år sedan läste jag massor av honom.

      Radera
  11. Låter som en intressant bok, tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
  12. Tack för smakbiten! Okänd bok för mig.

    SvaraRadera
  13. Jag har bara hört talas om författaren men aldrig läst något. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. läste mycket av honom förr i tiden, och nu fick jag den här i julklapp. kul

      Radera