söndag 29 januari 2017

En smakebit på søndag

Mari på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten uppmanar oss varje söndag att dela med oss av det vi just läser. Enda regeln: No spoilers!

Jag väljer en bit från sidorna 7 och 8 i Vegetarianen av Han Kang från Sydkorea.
Översättning: Eva Johansson. Natur & Kultur.
"Innan min fru blev vegetarian hade jag alltid tänkt på henne som alldaglig i alla avseenden. Om sanningen ska fram var jag inte ens attraherad av henne första gången vi träffades. Varken lång eller kort, pageklippt hår, glåmig gulaktig hy, ganska markerade kindben - henne bleka uppenbarelse sa mig allt jag behövde veta. --- Jag behövde inte låtsas att jag hade intellektuella intressen för att imponera på henne eller oroa mig för att hon skulle jämföra mig med männen som poserar i modemagasinen, och hon hetsade inte upp sig ifall jag råkade komma för sent till någon av våra träffar. Kulmagen som började ge sig tillkänna i tjugofemårsåldern, mina smala ben och armar som envist vägrade bli muskulösa hur mycket jag än tränade, mindervärdeskomplex jag brukade ha för storleken på min penis - jag kunde vara tryggt förvissad om att jag inte behövde bekymra mig om sådant för hennes skull."         Fler smakebitar HÄR

28 kommentarer:

  1. tack för smakbiten, kommer förmodligen inte läsa denna, men har läst om boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. hittills är den mycket bra. får se om intrycket står sig

      Radera
  2. Tack för smakbiten. Har läst om den här i någon tidning, men det kändes inte som en bok för mig ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. trodde inte jag heller, men jag har ändrat mig efter påbörjad läsning

      Radera
  3. Jag gissar att den egentligen inte alls handlar om att bli vegetarian... En aktuell bok, skulle jag vilja påstå. Ska man få tycka vad man vill utan att andra försöker tvinga en att tänka annorlunda?

    SvaraRadera
  4. Många läser den - en väldigt omtalad bok - kanske borde man?
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. fascinerad så här långt, dvs 86/212 s.

      Radera
  5. Har hört en hel del om boken från olika håll, men har inte bestämt mig för om jag ska läsa den eller inte. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag trodde inte att jag skulle läsa den. men det ska jag

      Radera
  6. Takk for smakebiten.ukjent bok for meg. Jeg kunne aldri blitt vegetarianer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. mycket omtalad bok som fick Man Bookerpriset 2016

      Radera
  7. Ja, den här har jag sett lite här och var. Den både lockar mig och inte. Jag tror att det är en intressant bok som jag kanske kommer att läsa någon gång. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  8. Den är jag nyfiken på. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag är mycket förtjust när jag nu har läst lite mindre än hälften

      Radera
  9. Låter ju som en trevlig karl... Not. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. han är helt odräglig! men han är nöjd med det...

    SvaraRadera
  11. Denne er ukjent for meg, men utdraget ser spennende ut. En riktig sjarmør!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, den mannen är verkligen helt oemotståndlig!

      Radera
  12. Tack för smakebiten säkert inte min genre men jag blir nyfiken

    SvaraRadera
    Svar
    1. väldigt bra bok. har nu läst deni ett andetag. kunde inte annat

      Radera
  13. Verkar intressant, kommer nog att läsa framöver. Är själv vegetarian av lite olika skäl ;)Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  14. Hmmm, låter ju inte som de bästa förutsättningarna för ett lyckat förhållade kan jag tycka :)

    SvaraRadera
  15. nej, verkligen inte. de nätt och jämt tolererar varandra och värre blir det.

    SvaraRadera