måndag 23 januari 2017

Tematrio - en tysk, en fransk och en spansk

LYRAN: Dottern ska välja språk och vi verkar inte alls tänka lika ... Ge mig en tysk, en fransk och en spansk så får vi se vad det blir. Blanda kulturformer som ni vill, läsbart, sevärt eller örongodis går lika bra.



1. Hanna Schygulla, tysk skådespelare som medverkat i en rad Fassbinder - filmer, som till exempel Petra von Kants bittra tårar, Maria Brauns äktenskap och och den absolut fantastiska TV - serien Berlin Alexanderplatz.

2. Christiane Rochefort, Krigarens vila
Fransyskan Christiane Rochefort har liknats vid Francoise Sagan, men egentligen är de helt väsensskilda. Det som hos Sagan är förströdd lek är hos Rochfort dödligt allvar. Hon skriver om passionen - den ohyggliga förhärjande passionen. Krigarens vila handlar om den unga oerfarna studentskan Geneviève Le Theil som förälskar sig i den levnadströtte alkoholiserade Jean Renaud som är åtskilligt äldre än hon. Deras destruktiva förhållande får naturligtvis katastrofala följder.


3. Dolores Redondo: Den osynlige väktaren. Kommissarie Amaia Salazar har fått en seriemördare på halsen i sin egen uppväxtby Elizondo i baskiska Pyrennéerna. Hon har avundsmän i de egna leden och brottas med spöken från sin uppväxt. Den älskade maken James har satt sig i sinnet att Amaia och han ska genomgå ett fertilitetsprogram för att få det barn som åtminstone han längtar så intensivt efter. 
 

24 kommentarer:

  1. Hanna Schygulla är så bra, filmerna också, Maria Brauns äktenskap gick nyligen i svt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag får sån lust att se om de där filmerna

      Radera
  2. Någon spansk deckare har jag aldrig läst. Det kanske vore något.

    SvaraRadera
  3. En spansk deckare skulle inte vara så dumt att läsa.

    SvaraRadera
  4. Blir också sugen på den spanska deckaren! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. den var riktigt bra och är första delen i en trilogi

      Radera
  5. Rochefort låter spännande!

    SvaraRadera
  6. Oj då kände inte igen en enda.

    SvaraRadera
  7. Idel okändisar för mig, brukar va så här. ;) Så många nya tips, återigen tack för dom! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. så lite så. alltid kul med nya tips, tycker jag också

      Radera
  8. De två första var helt nytt för mig, så tack för tipsen! Den osynlige väktaren var riktigt bra =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag ser fram emot de nästkommande delarna

      Radera
  9. Redondo kom med hos mig också - den var riktigt bra! De två första är okända men intressanta för mig! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Schygulla är så speciell. Rochefort också

      Radera
  10. En bra spansk deckare ska jag ta mig an! Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är en ju inte direkt bortskämd med!

      Radera