onsdag 18 januari 2017

Tematrio - Saker som är mjuka

LYRANS
första tematrio 2017 handlar om saker som är mjuka. En har ganska fria händer, men det ska förekomma något mjukt i titeln.

1. Kyssa sammet av Sarah Waters
England under det viktorianska 1800 -talet. Kyssa sammet är författarens debutbok. Sarah Waters har doktorerat i viktoriansk gaylitteratur och bokens huvudperson är en ung lesbisk flicka.
  2. Sommarregn

Kom mjuka, kom varliga sommarregn
till vår tynande åkerlycka
och vattna med gamman den törstande rot,
vår äring med blomma att smycka.
Kom mjuka, kom varliga sommarregn
och giv oss en tröstesam visa.

Kom mjuka, kom varliga sommarregn
som klockor i löven att klinga,
och giv oss markernas doftande vin,
som aftonen kärligt må bringa.
Kom mjuka, kom varliga sommarregn
och lär oss en visa mot natten.



Emil Hagström

Ylle & Bläck av Celia Dackenberg: essäer om poetkoftor och annat författarylle.I den  träffar en på massor av kända författare och deras koftor och även stickbeskrivning till dem. Ett exempel är Werner Aspenströms röda tröja om delas ut till dem, som får Werner Aspenström - priset: En stickad ”röd molntröja” med blixtlås efter den modell som bars av Aspenström själv på 1950-talet.

16 kommentarer:

  1. Kyssa sammet blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är verkligen en mycket bra bok om en intressant tid

      Radera
  2. sommarregn helt ok när man cyklar hemåt

    SvaraRadera
    Svar
    1. så sant. sommarregn när en cyklar hemifrån är inget vidare

      Radera
  3. Obekanta för mig - men det där med tröjorna var ju riktigt kul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. koftboken är väldigt fin. även om jag kanske inte känner att jag behöver sticka alla tröjorna

      Radera
  4. Vilken fin dikt! Kyssa sammet lånade jag för något år sedan på biblioteket men hann aldrig läsa innan den skulle tillbaka. Den kommer jag nog att läsa någon gång för det jag har läst av Sarah Waters har jag tyckt om. Essäer läser jag alldeles för sällan även om jag precis har avslutat en samling. Kanske kan Ylle & bläck vara något? Men stickning är inte min starka sida...

    SvaraRadera
    Svar
    1. det går bra att läs Ylle & Bläck utan att vara stickerska. där står så mycket intressant ändå

      Radera
  5. Vackert sommarregn och mysiga poetkoftor. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. det doftar så gott efter sommarregn. koftboken skulle jag vilja äga

      Radera
  6. bra trio! Kyssa sammet vill jag läsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack, MissMagic. du ska absolut läsa Kyssa sammet!

      Radera
  7. Åh som jag längtar efter varmt sommarregn! Snöslask är inte roligt när man har hund men sommarregn är bara mysigt! Sarah Waters är en fantastisk författare och koftboken blev jag riktigt nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. så roligt! här slaskar också och halt är det. koftboken är så fin antingen en kan sticka eller inte. Sarah Waters är suverän

      Radera