söndag 1 januari 2017

The eight Day of Christmas

Ugglan&Boken:"Hoppas ni hade en fin nyårsafton igår och att ni nu är redo för den åttonde versen i The Twelve Days of Christmas, som låter så här:

"On the eighth day of Christmas,
my true love sent to me
Eight maids a-milking,
(Seven swans a-swimming,
Six geese a-laying,
Five golden rings,
Four calling birds,
Three French hens,
Two turtle doves,
And a partridge in a pear tree")

Temat för The Eighth Day of Christmas blir därför piga, ungmö, ung kvinna, fröken, hembiträde eller liknande eller något slags mjölkprodukt.

Uppgiften för dig som vill vara med är alltså att tipsa om en bok på ett av dessa teman, antingen i bokens titel eller innehåll. Skriv ett eget inlägg om du vill, eller lämna en enkel kommentar här i inlägget. "

Jag kommer omedelbart att tänka på en berömd milk-maid på Talbothays Diary i Wessex. Thomas Hardy´s roman Tess of the D´Urbervilles handlar om flickan med samma namn vars korta liv blir lika dramatiskt som sorgligt. Romanen är filmad flera gånger.

18 kommentarer:

  1. jag tror... att filmen (och boken) finns i min bokhylla bland engelska klassiker, köpt i min mataffär (sant!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. (tre filmer i samma låda för 99 kr)

      Radera
    2. vilket utbud de har i din mataffär, Hannele! och till föredömliga priser dessutom

      Radera
  2. Svar
    1. gör det! den är ganska sorglig. Hardys människosyn är inte av det ljusare slaget direkt

      Radera
  3. Sorgeliga saker hända än i våra dar minsann.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, nu var ju detta inte riktigt i våra dagar men i alla fall

      Radera
  4. Han var verkligen inte någon lustigkurre, Thomas H.
    Har för mig att jag läst att boken om Tess ska vara den ljusaste av hans böcker!
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej inte alls. Thomas Hardys ljusaste bok är Under the greenwood Tree.

      Radera
  5. Känner inte till den men låter intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är filmad i olika omgångar till och med. egentligen är det en feministisk bok när en tänker efter

      Radera
  6. Här talas vi verkligen om klassiker :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, verkligen. Hardy var ju nära att få Nobelpriset också

      Radera
  7. Svar
    1. jag tror att många läst denna och kanske även sett någon utav filmatiseringarna

      Radera
  8. Den här har jag inte hört talas om. Men det låter som om det är en riktig klassiker? Kanske något att lägga till min klassikerutmaning 2017?

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är helt klart en klassiker. Heden, också utgiven under titeln Återkomsten är en annan roman av Thomas Hardy som jag tyckte mycket om

      Radera
    2. förresten så finns det ju Borgmästaren i Casterbridge också

      Radera