fredag 6 januari 2017

Tystnaden på Olympic Cinema

I Barnes ligger Olympic Studios där en mängd kända grupper gjort inspelningar. Numera kan en gå på bio där, äta och umgås. På Olympic Cinema såg dottern och jag Martin Scorseses filmatisering av av den japanske författaren Shusaku Endos roman Tystnaden, som jag nyligen läst. Om den tyckte jag så här. Filmen var med nödvändighet långsam, vackert filmad, brutal och gav liksom boken upphov till många tankar. En utmärglad Liam Neeson spelade rollen som avfällingen fader Ferreira. Den unge, naive jesuitprästen spelas av Andrew Garfield. Lite besviken blev jag över att inspelningen är gjord i Taiwan. Tortyrscenerna blev väldigt påtagliga i filmen även om de inte var så många och kändes mer utdragna än i boken. Inkvisitorn Inoue Masashige spelas av en framstående japansk skådespelare, Issei Ogata. Jag hade gjort mig en helt annan bild av inkvisitorn. genom boken, men Issei Ogatas tolkning fungerade förvånansvärt bra. Fin miljö, extrafint sällskap, en bra film  och ett glas vin på det lilla bordet vid fåtöljen gjorde det hela till en festlig upplevelse.
 

8 kommentarer:

  1. Låter som en mycket intressant bok/film. Och jag förstår att sällskapet, miljön, vinet förhöjde upplevelsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. boken är mycket bra och filmen är följsam även om inte alla nyanser kommer med. allt bidrog till en fin upplevelse

      Radera
  2. Svar
    1. (vinställ har vi på en bio i Göteborg)

      Radera
    2. (man kan köpa drink eller vin och njuta i breda biostolar)

      Radera
    3. det är faktiskt väldigt trevligt. riktigt lyxigt

      Radera
  3. Svar
    1. det var det. hoppas på flera tillfällen

      Radera