söndag 5 februari 2017

En smakebit på søndag

Mari på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten driver läsutmaningen En smakebit på søndag. Den går ut på att vi bjuder varandra på smakebitar av det vi just läser. En enda regel gäller: No spoilers!

"Den levererade matlådan stod där redan på grindstolpen i sin frigolitförpackning. Tisdag, fick han bekräftat på förpackningen. Alexander tog lådan och gick in. Trots att han hade en nyckel ringde han på. Testa om Kurt skulle öppna - meningslöst. Han visste att Kurt inte skulle öppna. Men så hörde han det välkända gnisslet från halldörren, och när han kikade in genom det lilla fönstret dök Kurt upp - som ett spöke - i den halvmörka hallen. "Öppna", ropade Alexander. Kurt kom närmare, glodde. "Öppna!" Men Kurt rörde sig inte. Alexander låste upp med nyckeln, kramade om sin pappa trots att han sedan länge tyckte det var obehagligt att krama honom. Kurt luktade. Det var ålderns lukt. Den satt djupt i porerna. De kändes också på lukten att Kurt var tvättad och hade borstat tänderna. "Känner du igen mig", frågade Alexander. "Ja", sa Kurt. Han var kladdig om munnen av plommonmos, morgonpasset hade haft bråttom nu igen. Hans kofta var felknäppt och han hade bara en toffel på sig."

S. 8 -9 i Den tid då ljuset avtar av den östtyske författaren Eugen Ruge. 
"Den stora DDR - Buddenbrookromanen," sägs det i Der Spiegel.
Fler smakebitar HÄR

24 kommentarer:

  1. tack för smakbiten, blev intresserad

    SvaraRadera
    Svar
    1. tycker jag också. inte så vanlig miljö

      Radera
  2. Låter intressant. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  3. Den blev jag nyfiken på och googlade vidare. Måste nog klicka ned den i min önskelista så att jag inte glömmer den. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tycker mycket om det jag läst hittills

      Radera
  4. Det är verkligen inte ofta man (jag) läser om den gamla DDR-tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, just det. jag tror att det kommer att handla en del om hur livet kunde te sig där

      Radera
  5. Tack för smakebiten, intressant.

    SvaraRadera
  6. Tack för smakbiten. Den kände jag inte till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. inte jag heller förrän jag fick ett tips utav en vän

      Radera
  7. Intressant smakbit. Kände inte till författaren.

    SvaraRadera
  8. Ny bok för mig, låter intressant. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ny för mig också, verkligen, men jag är nöjd så här långt

      Radera
  9. Tack för smakbiten. Låter intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det blir ett par läsnätter, känner jag

      Radera
  10. Å, det er vondt når minnet forsvinner. Det å bli glemt av den en er glad i.
    Men jeg tenker det er en fin og viktig bok. Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. den verkar så intressant rent historiskt också

      Radera
  11. Intressant med en bok från DDR :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är inte så ofta en läser något därifrån

      Radera