måndag 13 mars 2017

Tio- lista - Kvinnor om kvinnor

    
LYRAN: "I stället för en bästa-utmaning blir det en tio-lista idag. Gör gärna egna listor och lämna en kommentar så vi kan hitta varandra.

Här är min tio-lista över bra romaner skrivna av kvinnor om kvinnor. För en gångs skull har jag försökt göra en lista utan att ha de vanliga klassikerna med, det var svårt.

TIO-LISTA - KVINNOR OM KVINNOR


  1. Svetlana Aleksijevitj
      Läs allt!
  2. Moa Martinson
      Serien som börjar med Mor gifter sig. t. ex.
  3. Agnes von Krusenstjerna
      Fröknarna von Pahlen
  4. Jeanette Winterson
      Det finns annan frukt än apelsiner, Fyrväktaren
  5. Sigrid Undset
      Kristin Lavransdotter 1 - 3
  6. Mrs Gaskell
      Mary Barton, Ruth, Hustrur och döttrar
   7. Elin Wägner
       Pennskaftet, Norrtullsligan, Åsa - Hanna
   8. Fumiko Enchi
       År av väntan, Kvinnomasker
   9. Kerstin Ekman
       Häxringarna, Springkällan, Änglahuset, En stad av 
       ljus
 10. Chimamanda Ngozi Adichie
       En halv gul sol, Amerikanah

5 kommentarer:

  1. Svar
    1. tack, tack. gjorde som Lyran och hoppade över de självklara

      Radera
  2. Säger som Hannele: en bra lista!

    SvaraRadera
  3. Många olästa kvinnor för mig där, men de få jag läst tyckte jag om.

    SvaraRadera