söndag 16 april 2017

En smakebit på søndag

"Jag har alltid haft svårt för oväsen och bibliotek förr var väldigt tysta. Då satt inte folk och pratade högt i sina mobiltelefoner och vräkte ur sig intima detaljer som ingen bett att få höra. De lät inte sina ungar spela datorspel eller smaska matsäck i myshörnan. Förr var det själva läsandet som hedrades på biblioteken. Nu ska de med tidens ängsliga andhämtning främst vara sociala mötesplatser. Böcker verkar för somliga mest vara ett nödvändigt ont. Under åren har jag tvingats gallra ut dikter, botanikverk och dramatik för att lämna plats åt dussindeckare och kokboksställ. Jag har tvingats städa undan hela hyllor med vackert illustrerade lexikon bara för att ge plats åt en kaféavdelning där det nu sitter slöa typer och läser tidskrifter om motorsport." Irene Jonsson, 67, bibliotekarie och kulturtant, har flyttat ut på landet. Ibland åker hon in till affären i gummistövlar för att handla ekologiskt. Harmlös. Möjligen lätt excentrisk. Läs mer om henne i Sara Paborns nya bok, Blybröllop. Smakebiten kommer ifrån någon av de första sidorna. För första gången har jag laddat ner en bok till min iPhone och testar hur det går att läsa på det sättet. 
Mari på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten administrerar den här läsutmaningen. Fler smakebitar kommer att finnas HÄR

33 kommentarer:

  1. Det där är en bok jag är lite nyfiken på. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar smakebit! Kunde inte hålla med mer om jag så försökte :)

    SvaraRadera
  3. denna är jag nyfiken på, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. (fast helt tyst behöver bibliotek inte vara, mysigt med en samlingsplats - finns ju inget annat)

      Radera
    2. den här ska du läsa, Hannele. nej. det är länge sedan det var knäpp tyst på biblioteken. men det finns ju mellanlägen vilket inte alla tycks förstå

      Radera
  4. Jag tyckte om Blybröllop och Irene...

    SvaraRadera
  5. Den här blir jag intresserad av :)
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag hoppas att den fortsätter att vara bra.

      Radera
  6. Ha ha! Precis tvärtemot mitt tyckande. Biblioteken är mycket mer intressanta och dynamiska nu än förr. Stor eloge till nutidens bibliotek! :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ingen eloge till dem som åstadkommer skadegörelse på biblioteken och tvingar dem att stänga ner helt eller delvis. att förstöra för andra är inte särskilt lovvärt

      Radera
  7. Härlig smakbit.
    Själv tycker jag nästan att tystnaden på ett bibliotek kan bli för tryckande. Så att minsta andning stör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. tysta bibliotek finns inte längre. bra om det finns tysta läsrum. men tonen är ibland störande hög

      Radera
  8. Är lite nyfiken på den här. Har inget emot alls att biblioteken tar in böcker som folk läser, känns som viktigare än vad de läser, kanske för att jag har en dragning åt det lättsmälta själv :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag är spänd på fortsättningen. tror kanske att det blir lite mindre bibliotek i fortsättningen. jag skickar ofta inköpsförslag till "mitt" bibliotek och i regel uppfylls önskemålen. men det tar tid!

      Radera
  9. Svar
    1. ganska kul, faktiskt. hoppas att resten håller

      Radera
  10. Tack för smakbiten, den lockar till mer läsning :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag ska snart läsa vidare. lite spännande att se om jag klarar telefonläsningen

      Radera
  11. Jeg jobber på et bibliotek og har hørt mange varianter av det samme: at det er blitt for mye bråk og det var bedre når det var stille, men så er det andre som syns alt som skjer er helt fantastisk :)

    SvaraRadera
  12. det har absolut blivit för mycket bråk när biblioteken får stänga

    SvaraRadera
  13. Vilken härlig smakbit. Tack!

    SvaraRadera
  14. Interessant. Takk for smakebiten.

    SvaraRadera
  15. Den här boken blir jag mer och mer sugen på att läsa. Jobbar på bibliotek och smakbiten väcker igenkänning....;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag är spänd på utvecklingen. alla med anknytning till bibliotek lär känna igen en del

      Radera
  16. Den är jag nyfiken på. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera