söndag 18 juni 2017

En smakebit på søndag


"Efter det att min mor vid sjuttio års ålder gentemot mina trettionio sveper ut med handen och för första gången slår mig råkar mitt inre i uppror och jag nästan kreverar över orättvisan i alltihop. Det känns som om jag ska dö av orättvisa och tänker att det kommer att stå på min dödsattest. Bara det att den här plikten skulle falla på mig - förstås därför att jag är den välartade. Jag har bil och behöver inte knussla med telefonräkningen. Jag har döttrar som inte måste bråka om vem som har tagit vems underbyxor på morgonen innan de går till skolan. Alltså är det jag som måste åka hem till mamma och ringa på dörrklockan och placera mig i en läglig slagposition vid hennes köksbord. Det är inte så att jag har fått de där sakerna av en slump - man, bil, telefonräkning, döttrar. Därför är jag ursinnig på vartenda ett av mina syskon, inklusive Stevie som har varit död länge och Midge som dog nyligen, och jag är topp tunnor rasande på Liam för att han är död precis nu när jag behöver honom som allra mest." Från sidan 14 i Anne Enrights Bookerpris - belönade roman Sammankomsten; översättning: Thomas Preis, Brombergs förlag. Mari på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten administrerar läsutmaningen En smakebit på söndag. Vi ska helt enkelt bjuda varandra på smakebitar av det vi just läser. Utan några spoilers!
Fler smakebitar finns HÄR

20 kommentarer:

  1. Svar
    1. det blir bara bättre och bättre. förstår det där Booker - priset

      Radera
  2. Hon verkar inte ha det lätt hon. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  3. Tack för smakebit, jag känner inte till boken.

    SvaraRadera
  4. Jeg tror ikke jeg har hørt om Sammankomsten, men jeg fikk veldig lyst til å lese den etter å ha lest smakebiten din, Ha en riktig fin sommer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag kunde valt massor av smakebitar. Sammankomsten är så bra att jag skulle vilja stryka under både här och där

      Radera
  5. Har inte hört talas om boken men den låter intressant! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. Jag är lite sugen på hennes nya bok, men önskar att den hade funnits när jag var på Irland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. har läst Den gröna vägen också. det var så jag kom på att jag måste läsas Sammankomsten

      Radera
  7. Sällsynt tråkig titel. Men boken verkar bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. en irländsk familjesammankomst kan var mycket. men aldrig tråkig. boken är mycket bra. lös den, Robert, vetja

      Radera
  8. Tack för smakbiten! Låter som en intressant bok

    SvaraRadera
  9. Tack för smakbiten, och påminnelsen om att läsa mer av Anne Enright. Hennes bok Den gröna vägen var en av de bästa böckerna jag läste förra året, kanske en av de bästa jag läst någonsin. Den gjorde så stort intryck på mig, och jag skrev en halvmil lång text i bloggen om hur bra boken var ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst är Den gröna vägen bra. det var för att jag läste den som jag tänkte att jag bara måste läsa Sammankomsten

      Radera