torsdag 17 augusti 2017

Hett i hyllan


Bild: Forum förlag

"Varje morgon klockan kvart i nio ser man dem komma skyndande upp ur tunnelbanans mörka gap eller troppa ut i gåsmarsch från Grand Central Station och skynda vidare längs Lexington och Park, Madison och Fifth Avenue, hundratals och åter hundratals kontorsflickor. Somliga ser pigga och glada ut, andra surmulna, och andra rör sig som sömngångare. En del har varit uppe sedan halv sju på morgonen, det är pendlarna från Brooklyn och Yonkers och New Jersey, Staten Island och Connecticut. De bär på tidningar och fullproppade handväskor. Några kommer i rosa eller chartreusefärgad ulster, omoderna pumps med vristrem och håret upprullat på papiljotter under scarfen. Andra har en liten svart dräkt (möjligen från i fjol, men vem kan avgöra det?) och skinnhandskar och lunchsmörgåsen dold i en violmönstrad papperskasse från Bonwit Teller. Ingen av dem har några pengar att tala om."
Så inleds Det bästa av allt av Rona Jaffe. Den handlar om fyra unga kvinnor har som kommer till New York för att hitta ett arbete och en man. Caroline, som är den första en möter i morgonrusningen, hade verkligen inte alls tänkt att hon skulle behöva arbeta och försörja sig. Hon hade trott att hon skulle gifta sig med den hon var förlovad med, men så belv det alltså inte. De fyra flickorna träffar varandra på förlagshuset Fabian Publications och blir goda vänner. Vi är i början av femtiotalet. Samma tid som Mad Men utspelas men före Ett litet liv.Jag köpte boken delvis för omslagets skull men också för att jag kände till författaren. Och så tyckte jag att det verkade intressant med ett kvinnokollektiv på 50 - talet. Så - varför har den blivit stående?
Det är Monika på bloggen Bokföring enligt Monika som håller i den här utmaningen: "Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?"

14 kommentarer:

  1. Låter som något för mig.

    SvaraRadera
  2. Jag känner igen den men varför vet jag inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. du har säkert sett den någonstans. boknördar ser ju böcker överallt, eller hur?

      Radera
  3. Ja, den boken har jag läst och tyckte väl att den var ok men inte så mycket mer. Minns inte särskilt mycket av den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det låter ju inte så uppmuntrande, men jag ger den kanske en chans i alla fall

      Radera
  4. Den känner jag igen och jag har nog funderat på om jag kanske skulle läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag hoppas kunna klämma in den ganska snart

      Radera
  5. Svar
    1. tror att den skulle kunna vara lite kul. hoppas få plats med den snart

      Radera
  6. Den har jag läst och tyckte bra om den.

    SvaraRadera
  7. Jag har sett denna lite här och var men känns inte riktigt som min typ av bok.. men vem vet :)

    SvaraRadera