torsdag 24 augusti 2017

Hett i hyllan

När jag läste Generation Loss (har just kommit i pocket) av Elizabeth Hand blev jag väldigt förtjust i hennes protagonist, den nergångna fotografen Cass Neary. Jag rusade genast iväg och köpte Se mörkret som kom lite senare 2016 också i svensk översättning av Linda Skugge. Cass Neary är huvudperson även i Se mörkret. Sedan vet jag inte riktigt vad som hände för den blev stående i hyllan och det stör mig. Så här står det på baksidan av boken: "Gillar du Paula Hawkins Kvinnan på tåget? Gillian Flynn? Och Twin Peaks? Bra, då är den här boken för dig. I den fristående uppföljaren till Generation Loss har Elizabeth Hand förlagt handlingen till Norden, närmare bestämt Helsingfors och Reykjavik, efter börskraschen. Det är kallt och jävligt, solen går aldrig upp, ingen har pengar, folk bor i ockuperade trasiga lägenheter och lever på brännvin. I Se mörkret får Cass Neary sina egna värsta farhågor bekräftade: det är alltid som mörkast innan det blir helt svart."
Bokföring enligt Monika: Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

10 kommentarer:

  1. kanske kan bli en bra läsupplevelse om man gillar Flynn

    SvaraRadera
    Svar
    1. en mycket speciell bok som jag tar mig an nu snart

      Radera
  2. Läste första boken men fastnade tyvärr inte alls.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Generation Loss är en bok en antingen gillar eller inte alls. ingen mitt emellan - bok

      Radera
  3. Hmm..Jag gillar både Flynn och Hawkins. Jag ska nog ta och kolla upp den boken.

    SvaraRadera
  4. Ingen bok jag känner till men bra tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. läs Generation Loss först. jag tror att det är där en lär känna Cass Neary

      Radera
  5. Jag blev ju oerhört nyfiken på Generation Lost när den var väldigt mycket på tapeten förra året(?). Sedan kände jag att den nog inte var för mig. Nu när du skriver att det finns en bok till så blir jag nyfiken igen :)

    SvaraRadera
  6. det förstår jag. Cass Neary är en intressant bekantskap

    SvaraRadera