måndag 21 augusti 2017

Tematrio - Mörker

Nu börjar det bli ordning på torpet efter ett långt sommaruppehåll. Lyran är tillbaka med sin tematrio. Mörker är temat. "Berätta om tre böcker som innehåller mörker, i bokstavlig eller symbolisk form."

1. Evig natt av Michelle Paver har undertiteln En arktisk spökhistoria.
Gruhuken på Spetsbergen är hemsökt. Och fruktat av långt mer erfarna män än de fyra ungdomliga, övermodiga och teoretiskt välutbildade ynglingar som entusiastiskt reser iväg och möter en verklighet som är mycket hårdare än de någonsin kunnat föreställa sig.

2. Nattens historia av Gunnar Broberg. Natten upptar ju en stor del av våra liv men den har inte haft någon historia förrän 2016 när Gunnar Brobergs bok kom ut. I samma veva kom Jan Garnerts bok Ut ur mörkret: ljusets och belysningens kulturhistoria under 2016. 

3. Dykungens dotter av Birgitta Trotzig har under titeln ett barns berättelse och ska vara en roman om ljus och mörker, men jag upplevde mestadels mörker när jag läste den. Birgitta Trotzig är influerad av H C Andersens berättelse med samma namn.

25 kommentarer:

  1. Tack för tipsen. Har inte läst någon av dem.

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. tack, Hannele. somliga teman passar en bättre än andra

      Radera
  3. Dykungens dotter är verkligen mörk - håller med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Birgitta Trotzig har en förmåga att påverka starkt

      Radera
  4. "Evig natt" gav jag till mitt ena barn, som hade älskat Pavers tidigare böcker - men det här var tydligen inte riktigt i samma klass, tyckte han.

    SvaraRadera
    Svar
    1. har bara läst Evig natt och den tyckte jag var bra, men jag har inte läst några andra

      Radera
  5. Evig natt finns i bokhyllan, jag har hört den ska vara superbra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tyckte att den var spännande och hemsk

      Radera
  6. Har inte läst någon av böckerna i din trio. Tack för tips!

    SvaraRadera
  7. Nattens historia låter spännande!

    SvaraRadera
  8. Jag har en hangup på Trotzigs titel och läser den alltid först som dyk-ungen, fast att jag tror att det egentligen handlar om en dy-kung - eller hur är det nu? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är en dy - kung. som i H C Andersens saga. lätt att läsa lite fel

      Radera
  9. Evig natt är mycket bra, en skräckfavorit. De andra två verkar intressanta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. de är helt klart intressanta var och en på sitt sätt

      Radera
  10. Intressant! Jag har inte heller läst någon av de här, tack för tips.

    SvaraRadera
  11. Evig natt är en favorit. Valde in den även i min trio. :)

    SvaraRadera
  12. Har inte läst någon av böckerna i din trio. Birgitta Trotzig är jag nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. BT är en mycket speciell författare som påverkar en mycket

      Radera
  13. Evig natt nämner många, blir nyfiken. Inte läst någon i din trio, tack för tipsen!

    SvaraRadera