måndag 2 oktober 2017

Tematrio - Tanter och farbröder

Lyran: "Många böcker har relativt unga huvudpersoner, men ibland dyker det upp en del tanter och farbröder i böckerna. Just nu läser jag faktiskt två romaner som både åtminstone delvis utspelar sig på ålderns höst. Berätta om tre bra böcker där det finns minnesvärda porträtt av lite äldre personer!"
1. Tant Gredelin i Gredelins längtan av Kaj Attorps. Under en utflykt från Lillköping till Storköping förför farbror Blå tant Gredelin. De måste sedan hålla sin relation väldigt hemlig för i Lillköping skvallras det mycket. Kaj Attorps ställer över huvud taget till en väldig oreda i Beskows småborgerliga välordnade värld.
Marilla Cuthbert i Anne på Grönkulla av  Lucy Maud Montgomery. Hon är kärv och sträng, men har ett hjärta av guld. Anne, som är ett barnhemsbarn, får stanna hos Marilla och hennes snälle bror Matthew, trots att de egentligen 
önskat sig en pojke. 
Albert Bonniers förlag
3. Gamla tant Florence Wendman på Glimmenäs, har stoppat sin tideräkning någonstans på fyrtiotalet. Hon lever i en fantasivärld och flickorna spelar med i teatern. Tant Florence anställer dem på stubben. Hon anordnar fiktiva bjudningar där det dukas med finaste porslinet och besticken och sedan bjuds mängder av avdöda gäster in. Och hon anställer flera arbetslösa ungdomar. En rad samhällsproblem ventileras i Marie Hermansons Skymningslandet. 

20 kommentarer:

  1. det var väl kul! ta dig en titt på dem

    SvaraRadera
  2. Undrar om inte du tipsat om "Skymningslandet" förut...? Tycker jag känner igen den och att jag tänkte förra gången att jag borde läsa den - men det har jag förstås inte gjort. Nu tänker jag det igen! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. du har så rätt Joelinda! 10/9 2014
      http://mrscalloway.blogspot.se/2014/09/spelar-ingen-roll-i-skymningslandet.html

      Radera
  3. Blandad trio. Skymningslandet var intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det var den verkligen. och lite kuslig ...

      Radera
  4. Jag hade ingen aning om det fanns en bok där Farbror Blå och Tant Gredelin var ute på amorösa äventyr. Så roligt! Det kan man verkligen unna Tant Gredelin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det var nog bara roligt en liten stund, om jag minns rätt. men kanske bättre än ingenting?

      Radera
  5. Hermansons Skymningslandet lät intressant, memoreras. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är en intressant bok. och lite hemsk

      Radera
  6. Haha! Attorp låter ju rolig! Och Marie Hermanson gillar jag alltid, det där mörka och småhemska och alltid väldigt originella.

    SvaraRadera
  7. kul idé, men om jag minns rätt blev det inte så roligt. Hermansons bok var just lite småhemsk

    SvaraRadera
  8. Florence Wendman minns man ju verkligen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, eller hur? inte ofta en träffar på sådana damer

      Radera
  9. Har inte läst någon av dina tre, men blir verkligen nyfiken på både Skymningslandet och Tant Gredelin

    SvaraRadera
  10. Anne på Grönkulla har jag läst men det var väldigt länge sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag säger detsamma. det är egentligen dags för omläsning

      Radera
  11. Anne på Grönkulla var ett intressant val!

    SvaraRadera
  12. men Marilla Cuthbert var ett rekorderligt fruntimmer!

    SvaraRadera