måndag 6 november 2017

Tematrio - Rymdgrejer i titeln


Varför kan man inte sova när det är fullmåne, undrar både jag och dottern? Denna undran får utgöra bas för veckans tema. Berätta om tre böcker, dikter, musikstycken, TV-serier eller filmer som har något som finns i rymden i titeln! undrar Lyran. (Jag och mina barn undrar också.)

1. Det blåser på månen av Eric Linklater. En riktig gammal favorit. Dina och Dorinda införlivades omedelbart i kamratkretsen.

2. Aniara av Harry Martinson. En revy om människan i tid och rum


3. Vintergatan   av Zacharias Topelius
Och nu är lampan släckt och nu är natten tyst och klar
och nu stå alla minnen upp från längst försvunna dar
och milda sägner flyga kring som strimmor i det blå
och underbart och vemodsfullt och varmt är hjärtat då.

De klara stjärnor skåda ned i vinternattens glans
så saligt leende som om ej död på jorden fanns.
Förstår du deras tysta språk? Jag vet en saga än
jag har den lärt av stjärnorna och vill du höra den? 
----

Bonus: Satellit av Ted Gärdestad

20 kommentarer:

  1. Det var en riktigt bra trio! Ted Gärdestads Satellit kommer man ju verkligen ihåg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack! Satellit sitter i mitt huvud trots att det inte egentligen är den av hans låtar som jag är mest förtjust i

      Radera
  2. ...tråkigt om dina inlägg försvinner i rymden, kolla i Utkast

    SvaraRadera
  3. de finns ingenstans. fårstår om en kan slarva bort ett men inte tre

    SvaraRadera
  4. Linklater var det! Jag tänkte och tänkte på "Det blåser på månen" när jag skulle sätta ihop min egen tematrio men kunde inte för mitt liv komma ihåg författaren eller titeln - bara själva historien. Tänkte också på "Den lille prinsen" (hatade den sagan när jag var liten...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Linklater sitter som berget liksom titeln. jag kan verkligen tänka mig att läsa om den. Den lille prinsen har jag aldrig förstått mig på

      Radera
  5. Har för mig att jag läste Det blåser på månen när jag var barn, men helt hundra är jag inte. Borde kanske låna den på biblioteket och se om jag känner igen något.

    SvaraRadera
  6. du har säkert läst den. låna och läs om! Dina och Dorinda minns du väl???

    SvaraRadera
  7. Funderade över dikter, men kom inte på någon, här var ju en! Fin. :)
    Satellit är också en sån låt som var evigheter man lyssnade på, ändå finns den så klart kvar i minnet. Skivor av Ted Gärdestad blev nog flitigt spelade på sin tid. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag gillar den här gamla dikten. det talas ju fortfarande om Ted Gärdestad av och till och en hör hans låtar

      Radera
  8. tack, Lena. en viss variation blev det ju

    SvaraRadera
  9. Det blåser på månen är verkligen en klassiker som alltid verkar gå hem!
    Fin dikt av Topelius också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag måste läsa om Det blåser på månen
      Topelius dikt gillar jag också

      Radera