tisdag 13 mars 2018

Veckans topplista v. 11 - Böcker jag ser fram emot i vår


Johannas deckarhörna: Vecka 11 - Böcker jag ser fram emot i vår

Brombergs förlag
Masha Gessen, Ester och Ruzia: vänskap genom Hitlers krig och Stalins fred
Masha Gessen verkar för homoxexuellas rättigheter i USA och Ryssland. 
Kommer ut i april.
Atlantis
Claudine Monteil, Systrarna Beauvoir: syskonkärlek och rivalitet.
Hélène och Simone Beauvoir var väldigt olika, men båda var frontfigurer inom feminismen. Författaren var personlig vän med dem båda. Utkommer i april

Norstedts
Agnes Lidbeck: Förlåten.
Systrarna Ellen och Maria reder ut sin fars dödsbo och naturligtvis kommer det förflutna upp till diskussion. Utkommen

Tranan
Yoko Tawada, En isbjörns memoarer. Författaren bor i Tyskland och skriver både på tyska och japanska. En isbjörns memoarer kommer ut i april
Rachel Cusk, Konturer 
Konturer är en roman om berättelserna som styr våra liv. Det är första delen av en trilogi där delarna två och tre har titlarna Transit och Kudos. Kommer ut i mars.

24 kommentarer:

  1. Intressant topplista. Tack för tips :)

    SvaraRadera
  2. Alla verkar intressanta. Tack för tips!

    SvaraRadera
  3. Låter intressant. Tack för tips!

    SvaraRadera
  4. Svar
    1. det tror jag säkert att du vill, Hannele!

      Radera
  5. Känner nog faktiskt inte till någon av dessa. Spännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. en får ju så otroligt många tips från andras bloggar

      Radera
  6. De här kände jag inte till, intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror att de är mycket intressanta. och jag har fått jättemånga nya tips också

      Radera
  7. Bara nya titlar för mig. Sånt är ju spännande. Tack för tips! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst är det spännande med alla nya titlar en får tips om på andras bloggar!

      Radera
  8. Yoko Tawadas bok vill jag läsa!

    SvaraRadera
  9. Spännande. Ingen jag kände till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag läste om dem i Svensk bokhandels vårboksnummer. utom Agnes Lidbeck som jag kände till innan

      Radera
  10. Svar
    1. ja, det tror jag verkligen. och jag skulle kunna göra ett par listor till med titlar som jag fått tips om på andra bloggar

      Radera
  11. Helt okända titlar för mig men alltid roligt med tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst är det kul med tips från andra bloggare!

      Radera