lördag 14 april 2018

Sara Danius - en värdig ständig

En knytblus från Stenströms för Sara Danius. Hon har mitt fulla stöd för vad det är värt. Snygg, värdig, kunnig, begåvad, välformulerad, representativ - allt vad en kan önska sig av en ständig sekreterare i Svenska Akademien. När såg en det senast? Horace har gjort bort sig för tid och evighet. Och flera med honom, men hans fall blev störst. Björn Wiman skriver idag i DN om Sara Danius förmåga att kombinera media, mode och modernitet. Jag tycker att det var väl uttryckt. Anders Olsson trodde att det skulle gå att övertala henne att komma tillbaka. Lyckas han med det ska jag glömma hans kryptiska yttranden i media. Nu läser jag Husmoderns död och andra texter av Sara Danius.

8 kommentarer:

  1. män beskrivs sällan som snygga, inte Kristina Lugn heller... inte får man kritisera en kvinna, även om hen inte skött alla sina åtaganden... knasigt... den enda som nöjd just nu är nog Ebba Witt-Brattström

    SvaraRadera
    Svar
    1. hoppas innerligt att detta inte är en könsfråga...
      Att denna "kulturman" lyckats knäcka hela Akademien är helt otroligt! Och så sorgligt

      Radera
    2. visst beskrivs män som snygga. klart att en får kritisera en kvinna om hon inte sköter sig. men Sara Danius har väl skött sig? om Katarina Frostenson avgått med en gång hade mycket kunnat undvikas

      Radera
    3. (ska Frostenson bestraffas för vad hennes make gjort...?!?)

      Radera
    4. nej, jag tänker på jävsituationen, så klart

      Radera
  2. Ja, vilken bedrövlig soppa det här är. Hade ingen aning om knytblusgrejen i torsdags, får kompensera i morgon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är verkligen sorgligt och tråkigt. de skulle bara veta hur många ute i verkligheten som ger Danius sitt fulla stöd!

      Radera
  3. Kan bara hålla med. Förstår Horace verkligen inte hur totalt bortgjord han är? Det är förunderligt. Tyvärr får jag inte ha knytblus på jobbet, men jag kanske kan ha en sjal knuten i rosett :)
    Har också tänkt att jag ska läsa "Team Danius" för att visa mitt stöd - och för att jag tror att jag kommer att ha utbyte av det.

    SvaraRadera