torsdag 15 februari 2018

Olikhetsutmaningen: kärlek och hat

enligt O: Olikhetsutmaningen:  Dagens ordpar är kärlek och hat, två starka känslor som vissa hävdar ligger väldigt nära varandra.

Alice Munros novellsamling Kärlek, vänska, hat innehåller det som titeln anger.

Kreutzersonaten (1890) av Leo Tolstoj kostade honom troligtvis Nobelpriset i litteratur. Det är en novell/kortroman som bl. a. ger uttryck för kvinnohat. 
Strindbergs Giftas kom ut 1884.

Don José dödar Carmen i Bizets opera med samma namn. Kärlek? Eller hat?

Skuggorna av Katarina Wennstam handlar om några kvinnor som överfallits och misshandlats av män och som nu tar saken i egna händer och utkräver sin rättmätiga hämnd.

Catullus, Dikter om kärlek och hat.
" Hata jag måste och älskar ändå. - Men varför? - Jag vet ej. Blott att så verkligen är, känner jag arme med kval."

5 kommentarer:

  1. kvinnohat är ett starkt ord, man får även se på tidsperspektivet

    SvaraRadera
  2. kvinnohat är kvinnohat oavsett tid, tycker jag

    SvaraRadera
  3. Men nog är det väl märkligt ändå att det genom alla tider och kulturer finns ett hat mot kvinnor bland grupper av män. Det är svårt att förstå varför.
    Att en enskild man hatar en enskild kvinna är en sak. Det motsatta förekommer också. Men att hata kvinnor som sådana!

    SvaraRadera
  4. ja, det är konstigt, men det sitter djupt. ibland kan det bottna i rädsla, tror jag

    SvaraRadera
  5. Kvinnohat är fel oavsett när det dyker upp. Kärlek och hat är två sidor av samma djupa del i ens själ.

    SvaraRadera