söndag 8 april 2018

En smakebit på søndag

"Mamma drar efter andan flera gånger för att säga något. Slutligen vänder hon sig till pappa. - Vill du kanske säga något om detta, Sverre? säger hon.  De stirrar på varandra under några långa sekunder. Jag kan inte tolka ansiktsuttrycken hos någon av dem. Pappa viker undan med blicken först, ser på Ellen, Håkon och mig, rättar till duken på ömse sidor om tallriken framför sig, tvekar en stund  innan han lägger bägge händerna platt mot borde, sänker axlarna. - Vi har bestämt oss för att skiljas, säger pappa. Mamma rycker till, som om han klippt till henne, det var uppenbarligen inte det hon hade tänkt att han skulle säga. --- Visste du det här? frågar Ellen mig. - Nej, säger jag och ser på mamma. - Vi har pratat och pratat om det här och försökt lösa det på något annat sätt, men vi har helt enkelt vuxit ifrån varandra, säger hon. --- Ellen börjar plötsligt skratta. Hennes skratt låter uppriktigt. - Vuxit ifrån varandra? Framtid? Ärligt talat, ni är sjuttio år!" Från sidorna 55, 56, 57 i En modern familj av Helga Flatland.
Astrid Terese på den norska bokbloggen Betraktninger håller i läsutmaningen En smakebit på søndag. Den går ut på att vi bjuder varandra på smakebitar av det vi just läser - utan spoilers, förstås. Fler smakebitar HÄR.

29 kommentarer:

  1. Jodå, det kan allt finnas en framtid även när man är 70. Hoppas jag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. så länge en lever finns det ju en framtid, eller hur?

      Radera
  2. Tack för smakbiten! Jag är lite nyfiken på den boken.

    SvaraRadera
  3. Den här läste jag för en tid sedan. Tyckte om.

    SvaraRadera
  4. Tack för smakbiten. Den här boken är jag nyfiken på

    SvaraRadera
  5. Jag tyckte mycket om den här boken och fascinerades över att läsa om det jag lagt märke till hos omgivningen, och till viss del hos mig själv också. Tack för smakbiten och ha en fin dag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, den är intressant lite som en exempelsamling tycker jag. har läst ut den nu och funderar på vad jag ska skriva om den

      Radera
  6. Denne boken har jeg lest. Jeg ble litt irritert på de tre "barna", de vil bestemme mer i foreldrenes liv enn jeg synes er riktig. Og takler ikke skilsmissen så bra :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har också invändningar. funderar på vad jag ska skriva om den

      Radera
  7. Den har jag läst. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag också nu. ska fundera lite på den

      Radera
  8. Tack för smakbiten. Det låter som "barnen" kommer att bli ett problem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, "barnen" gör en betänksam. även föräldrarna, egentligen

      Radera
  9. Tack för smakbiten! Man funderar på fortsättningen där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det kanske inte blir riktigt som en väntat sig

      Radera
  10. Ja det är ju aldrig för sent för att förändra sitt liv...säger jag som skilt mig ett antal gånger, fler än jag vill minnas. Tack för smakbiten

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, jag menar det! så länge en lever är allt möjligt!

      Radera
  11. Denne boken kunne jeg tenke meg å lese, takk for smakebiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är intressant och skulle nog fungera i en bokcirkel

      Radera
  12. Är lite nyfiken på den här. Så mycket en vill läsa..... tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst är det så. den där TBR - listan bara växer

      Radera
  13. Det är aldrig för sent att skilja sig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, och sedan kan en ju börja från början igen

      Radera
  14. Hej!

    Jag heter Ellen och jag är praktikant på bokförlaget Lind & Co i Stockholm. Jag undrar om du har någon mail som jag kan nå dig på? Det gäller ett releaseevent.

    Hoppas vi hörs snart!

    Med vänlig hälsning,

    Ellen
    praktikant@lindco.se

    SvaraRadera